02 May
02May

עד היום די מוזר לא הבנתי דבר

כאן למעלה, זמר במסיכה ותזמורת בצורת. הוא לא באמת שר, והם לא באמת מנגנים. עם ישראל אהב. כי כמו שבעצמו כתב באחד השירים, מה נשאר, רק כמה רגעים, הרבה בדימיון, מעט בחיים. 

אני נמנה אל אלה שתמיד הבינו הכל בשירים בשל ארצי. אלה שירים שכתובים כפרוזה, במרק של ירקות עם הרבה חתיכות, המרקם הכללי הוא מה שקובע את הטעם. אפשר להתייחס אליו כאל ספרות מושרת. המילים לקוחות שאולות מתוך הספרים שקרא באותה העת, והיו כאלה לא מעט כנראה. גם אני בלי קריאת הספרים, כדי להתמלא בתוכן, בתקופות הבצורות נטולות גשמי השירים, אנה הייתי מגיע.

יש כאן מן מנהג שכזה במדינה הזאת לקדש את המתים, בשיר תרקוד ארצי, זמר עצי במיוחד שאינו יודע להתנועע על הבמה, נדרש על ידי אחת מאהבותיו הנכזבות לרקוד. כמובן שהקהל בישראל יצא מגדרו כדי לאהוב את השיר הזה. אין דבר שאנחנו יותר אוהבים מזמר חי ששר על דברים מתים. אבל מאז התחוללה הנקמה במהירות, ארצי כבש במות, ואפילו רקד.  הריקוד אצל ארצי הוא ריקוד מגבת, אבל על טעם ועל ריח זיעה, אין להתווכח, ארצי למד לרקוד עם השנים, והפסיק לכתוב שירים טובים. ב"תרקוד" וגם ב"לילה לא שקט" שני המאסטרפיסים שחצבו את מקומו בקיומנו, ישנם חיתוכי מילים מדוייקים עד אלפית המילימטר, תוצר של עבודה עם מפיק העל, לואי להב. זה היה תהליך רווי יצרים, אבל הוא היה משתלם. 

מאז נראה שארצי התגבר על עצות המלווים אותו, והפך להיות קברניט בלעדי בספינה שלו. אבל מה הן המילים, אם לא השיר שבאמת התכנסנו כאן כדי לאהוב אותו. 



הרצועה השנייה בתרקוד היא הרצועה שבה ארצי מודה שמטרת חייו היא כתיבת שירים. כשתעוררתי הבוקר משנת אחה"צ שלי, השיר הזה התנגן לי על השפתיים. משל הוא בא ללמד אותי איזה דבר מה. 

שדי כבר עם קידוש המתים הזה. מילותיו של ארצי הן מילות משורר, ונגעו לשורש קיומנו מהרגע שנחשפנו לעצם קיומו. במקום לקדש את המתים, נקדש את המילים, ונלמד להכיר בערכו של מי שהרג אותן במו ידיו. לא אתה, שלמה יקר. ולא לזמן ממושך -



ואם נחוזור לרגע אל שלמה. לדעתי השיא שלו עוד לפניו. וזאת באמת תהיה הרצועה האחרונה כאן להיום בטור הזה. עם אחת שיודעת (בניגוד לזאת שלא יודעת לשאול). 


אני הייתי פה טרוי. שמח שנסעתם לאט בין הפקקים. נשוב לכאן בעוד שידור ברדיו שלנו גם מחר. יהיה פה תומר אלדובי, המשורר הצעיר המבטיח של חיפה, זה שעירית חיפה בקושי סופרת (כי מה הם משוררים צעירים, אם לא עלוקות). 


TROY

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.