29 Mar
29Mar

צלמתי את אבן גבירול בחיפה עם הזריחה הבוקר. צילום: TROY


נתנאלה היא אחד מהקולות הלאומיים שלנו. שיר היונה שלה (מילים שמרית אור, לחן מתי כספי) הוא מה שנקרא פסקול חיינו. 

אבל פסקול חיינו נמחק,  ציר חיינו נותק, עמוד השידרה שלנו שבור, והשיר החדש של נתנאלה הוא שיר נהי ויגון של אמא אדמה בוכיה. "את עיננו נעצום, ונלחש תפילה, עד ייגה בנו האור, אור בנשמה".

אבל תשכחו מכל מה שידעתם על נתנאלה, שעבדה בעבר עם מתי כספי ועם רפי קדישזון ועוד מוסיקאים אשפים רבים וטובים. נתנאלה מודל 2023 מנגנת כמעט על כל הכלים בעצמה, מפיקה בעצמה, ולהוציא עזרה בבס גיטרה ומיקס, היא בעצם הלהקה של עצמה. או במילים אחרות, אם תרצו, להקה של אישה אחת. 

הצליל שמתקבל הוא מאוד אורגאני ויש בו המון עומק ותובנה. של סאונד, של הרמוניה, ובכלל. נתנאלה היא בית ספר למוסיקה, והיא גם בית ספר לאיך זמרת צריכה להשמע. אבל היא בעיקר בית ספר לנתנאלה, כי יש רק אחת כזאת. אז בתור מי שאלבום אחד שלה (לפחות) הוא אחד מאלה שקבעו עבורי מסלול חיים, אני יכול לקבוע בפסקנות יתירה, ש"עד ייגה האור" היא שיר מפעים מאוד, מעורר פליאה, וככל שתקשיבו לו יותר, כך יחדור אליכם עמוק יותר לנשמה. 

עבודת הוידאו, תיעוד מרשים למדי של המחאות מהתקופה האחרונה - היא הקליפ שמלווה את השיר המפעים הזה. ניכר שהרבה אנשים היו מעורבים במלאכת העשייה. 


אולי זה רק אצלי בראש אבל כשהיא שרה "סנוניות שולחות חצים" אני שומע בראש "סמוטריץ'". ואז נתנאלה עולה אל הגבהים האלה, הגבוהים גבוהים, כמה אוקטבות למעלה, כמו שרק היא יודעת. 

השיר הזה הוא שיר תפילה לתיקון המצב. על זה אמר הרב ישראל מסלנט, "כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן". 

ומה אני אומר? 

אני אומר ש.... 



אבל אם לדייק את המסר. אני גם אומר שכל אדם אחראי לתיקון של עצמו. אפשר לעשות את זה במגוון דרכים. למשל, לעלות על אופניים. מניח שביאליק, אם היה מתעסק כל היום במהפכות ובכותרות שבעיתונים אז לא היה לו בכלל זמן לכתוב שירים כאלה.



את העתיד שלנו, המוסיקה הישראלית האמיתית, נפסל לא דרך תחנות הרדיו  - אלא דרך ספוטיפיי. ולכן הכינותי פלייליסט עם כל השירים הישראלי הכי טובים השנה. והוספתי לתוכו את החדש של נתנאלה. 


לפני כמה שנים הרמתי טלפון לדבר עם נתנאלה. התכונה שהכי הרשימה אותי אצלה היא שיש לה קשב. הרבה מאוד קשב. נדמה שזה כאילו משהו שהוא מובן מאליו אבל זה לא ככה. קשב הוא הדבר הבסיסי שנדרש לנו כדי לתקן מצבים. קשב הוא מה שבן אדם צריך כדי לחלץ את עצמו ממצבים קשים. קשב הוא הבסיס לכל מציאות אנושית ולכל שיתוף פעולה אמיתי בין אנשים. לנתנאלה יש המון קשב. היא ממש שומעת כל מילה. 

ושלמה קאלו המנוח הקדיש לי חצי שעה שלמה בחייו במשרדו שביפו לפני כמה וכמה שנים, ואמר לי את המשפט שנשאר חקוק בראשי מאז, "מלחמת העולם השניה פרצה במקום ובזמן שבו אנשים הפסיקו להקשיב אחד לשני". 


TROY


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.